Zoeken in deze blog

maandag 17 januari 2011

Steekmarkeerders...

Wat zijn nou zo handig met steekmarkeerders?

Een steekmarkeerder gebruik je bij het rondbreien of als je een telpatroon volgt. Stel je breit iets in het rondt, dan wil je weten waar je toer begint en waar deze eindigt. Hang dan een steekmarkeerder op je breinaald, aan het begin van de toer. Als je een toer heb gebreit, kom je de steekmarkeerder weer tegen, til deze dan over naar de andere naald. De steekmarkeerder hang dus op de breinaald en wordt steeds overgeplaats naar de andere breinaald. Zo weet je altijd waar het begin van de toer is en als je hem niet meer nodig heb, haal je hem gewoon van de naald af.

Brei je met een telpatroon? Stel, het patroon herhaalt zich iedere 12 st, hang dan een steekmarkeerder tussen de 12de en de 13de steek, herhaal dit iedere 12de steek. Ben je dan ergens de tel kwijt hoef je alleen 12 st te tellen en is het vrij makkelijk om achter te komen waar je was, of waar een eventuele fout zit. Erg handig!

Ik heb de steekmaarkeerders gebruikt toen ik een noorse trui ging breien. Het patroon herhaalde zich steeds en ik werd het tellen zat. Omdat ik heel veel markeerders nodig had, gebruikte ik mini-elastiekjes (te koop bij een drogist), heel handig! Sindsdien gebruik is de steekmarkeerder met regelmaat, ze zijn onmisbaar geworden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten